Autobanden weetjes

Wat is balanceren

balanceren band

Balanceren betekend dat het onbalans uit de velg+band wordt gehaald. Hier wordt een speciale balanceermachine voor gebruikt. Het wiel wordt op een apparaat geplaatst welke het wiel laat ronddraaien. Het apparaat geeft aan op welke plekken een loodje (klein gewichtje) op de velg geplakt moet worden.

Een band balanceren wordt gedaan om te voorkomen dat de auto, het stuur of het dashboard gaat trillen tijdens het rijden. Vaak als een stuur meebeweegt tijdens het rijden van een snelheid tussen de 40 en 70 km p/u dan moet er een band opnieuw gebalanceerd worden. Het kan dan zijn dat u een loodje bent kwijtgeraakt of dat u een stoeprand heeft geraakt. Vaak trilt het stuur dan bij hogere snelheden (100 – 140km p/u).

Doorrijden hiermee is niet aan te raden. Het contact met het wegdek verslechtert en de wielophanging heeft het meer te voortduren wat tot hoge reparatiekosten kan leiden.

Wat is uitlijnen

uitlijnen wielen

Uitlijnen is het rechtzetten van de wielen t.o.v. de auto. Auto’s moeten eens in de zoveel tijd worden uitgelijnd om te voorkomen dat de auto naar links of naar rechts trekt of dat banden scheef afslijten. Een stoeprand raken kan er al voor zorgen dat er iets ontzet raakt waardoor de auto opnieuw moet worden uitgelijnd. Bij het uitlijnen van de wielen wordt het stuur recht gezet en de wielen.

wielen uitlijnen

Er kunnen meerdere factoren een rol spelen bij het naar rechts of naar links trekken van een auto. Zo kan de bandenspanning ongelijk zijn waardoor een wiel meer rolweerstand ondervind. Ook kan het komen door een schokdemper die niet in orde is.

Uitlijnen kost rond de 75,- Euro. Vaak is dit goedkoper dan een nieuwe band welke vanwege een verkeerd uitgelijnde auto vervangen moet worden.

Wat is stikstof vulling

ventieldopje groen

Normaal worden banden opgepompt met perslucht. Een compressor perst zuurstof samen wat perslucht vormt. Autobanden hebben altijd minuscule kiertjes waardoor heel langzaam zuurstof kan ontsnappen. Bij oudere banden waar meer scheurtjes in zitten kan dit nog sneller optreden.

Stikstof heeft een andere dichtheid dan zuurstof en kan niet door dezelfde minuscule kiertjes ontsnappen als wat zuurstof doet. Daarnaast zet zuurstof uit bij warm weer en krimpt met koud weer. Dit betekend dat de bandenspanning kan variëren door de buitentemperatuur. Ook kan er condens aan de binnenkant van de band optreden welke het gevolg is van een schommelende temperatuur. Stikstof zet niet uit en krimpt ook niet bij een temperatuursverandering.

Het voordeel van stikstof is dat de autobanden altijd op de juiste bandenspanning blijven staan. Ook na een lange rit of in de winter. Dit spaart niet alleen de band waardoor je er langer mee doet maar het verbruikt daardoor ook minder brandstof omdat je niet met een te zachte band rijdt.

Een band met stikstof laten vullen kan alleen bij de garage. Je krijgt er een fel groen ventieldopje op zodat met gelijk weet dat de band afgevuld is met stikstof. De bandenspanning controleren is dan niet meer nodig.

Wanneer is een band versleten

autoband versleten

Een versleten band is een band welke niet meer veilig te gebruiken is.

Een autoband is versleten als hij minder dan 1,6 mm profiel heeft. Onder de 1,6 mm profiel wordt de band bij de APK afgekeurd. Daarnaast kan de band moeilijker water afvoeren en wordt daardoor gevaarlijker omdat de remweg langer wordt. Het profiel moet op het meest ondiepe punt minimaal 1,6 mm zijn. In het geval van dat de band scheef is afgesleten dan kijkt met naar het slechtste punt.

hap uit band

Een band is ook versleten wanneer er een bobbel aan de zijkant zit van de band. In dat geval maakt het niet uit of de bobbel aan de binnenkant of buitenkant van de band zit. Daarnaast staat dit los van het profiel. Een bobbel in de band is namelijk gevaarlijk en kan leiden tot een klapband.

Onder het rubber zit het canvas. Dit is de opbouw van de band welke o.a. uit nylondraden bestaat. Zodra deze zichtbaar worden waar dan ook op de band is hij per direct versleten.

Een band met scheuren aan de zijkant of diepe happen er uit ten gevolgen van een stoeprand dan is de band ook versleten.

Wat zijn radiaalbanden

autoband radiaal

Radiaalbanden zijn banden waarbij de versteviging (stalen draden) in de breedte van de band zijn verwerkt. Dit komt het rijgedrag vooral ten goede in bochten omdat de band flexibeler blijft en op deze manier het contact met het wegdek behoud. In de bandencode komt direct na de maat (195/65) een letter R. De bandenmaat ziet er dus zo uit: 195/65 R 16 ….
Bijna alle auto’s hebben tegenwoordig een Radiaalband er onder zitten.

De tegenhanger van de radiaalband is de diagonaalband waarbij de verstevigingsvezels diagonaal zijn geplaatst i.p.v. haaks op het loopoppervlak.

Meer hierover kun je lezen op de pagina bandenmaat.

Wat wordt er met draagkracht van een band bedoeld

draagkracht band

De draagkracht van een band vertelt hoeveel gewicht hij kan dragen. Een busje is vaak zwaarder dan een personenauto en vervoert dingen. Hierdoor is de massa van dit voertuig een stuk hoger. De banden moeten hierop berekend zijn. Er zijn dus banden met een hogere draagkracht nodig.

De draagkracht wordt met een 2 cijferige code aangeduid. Deze code komt na de inch maat. De bandenmaat ziet er als volgt uit: 195/65 R 16 XX V. De XX staat voor een 2 cijferige code.

Welk gewicht deze code vertegenwoordigd kun je op de pagina bandenmaat terugvinden.

Wat is een snelheidscategorie

snelheid index autoband

De snelheidscategorie is een gegeven welke in de bandenmaat zit verwerkt met een lettercode. Deze geeft aan wat de maximumsnelheid van de autoband is. De snelheidscategorie staat altijd aan het einde van de bandenmaat. Bij de bandenmaat 195/65 R 91 V is de letter V de snelheidscategorie. De letter V staat bijvoorbeeld voor 240 KM p/u. Harder dan deze snelheid rijden met de genoemde band is onverantwoord omdat de band daarvoor niet gemaakt is.

Wil je alle codes teruglezen hierover dan kun je de bandenmaat pagina raadplegen.

Wat betekend een draairichting

draairichting band

De draairichting is de richting die de band draait als de auto naar voren rijdt. Sommige autobanden hebben een speciaal profiel welke o.a. water afvoert naar de zijkant. Het profiel het vaak de vorm van de letter ‘v’. Het is daarom belangrijk dat de band op de juiste manier gemonteerd is zodat alle eigenschappen goed tot hun recht komen. De draairichting wordt altijd aan de zijkant van de band aangegeven met een pijl. De pijl moet richting de voorkant van de auto wijzen.

Wat is tubeless

autoband tubeless

Tubeless betekend zonder binnenband. Bij nagenoeg alle auto’s wordt er geen binnenband gebruikt i.c.m. een buitenband. Als er op een band van de auto tubeless staat dan mag er geen binnenband gebruikt worden anders kan de band zijn werk niet doen. In tegenstelling tot een fiets worden bij auto’s dus geen binnenband gebruikt.

Waar staat de productiedatum

autoband dot code

Elke autoband heeft een productiedatum. Deze staat aan de zijkant (wang) van de autoband vermeldt achter een DOT code. De DOT code kan er als volgt uitzien:

DOT 9D YE 2112

De laatste 4 cijfers van de DOT code geven de productiedatum aan. In de code hierboven is dat 2112. De eerste 2 cijfers staan voor de week en de laatste 2 cijfers voor het jaar. (21)(12) is week 21 en jaar 2012.

Wat is een slijtage index

slijtage indicator band

Een slijtage index op een band is een kenmerk welke aangeeft de 1,6mm grens te hebben bereikt. Sommige banden hebben een horizontaal geplaatst rubber streepje in het profiel (gleuf) van de band aangebracht. Als deze gelijk komt te liggen met de rest van het oppervlak dan is de band versleten. Sommige noemen dit een slijtage indicator.

Wat zijn RunFlat banden

runflat banden

RunFlat banden zijn banden waarmee je door kunt rijden als deze lek is. Hierdoor hoef je dus niet direct te stoppen op een gevaarlijke locatie maar kun je ook naar een garage toe rijden om je band te laten repareren of vervangen.

Bij RunFlat banden zijn de zijwangen verstevigd waardoor je door kunt blijven rijden zonder lucht in de band. Je moet je snelheid wel matig en kunt tot zo’n 80 kilometer doorrijden.

Om alle eigenschappen goed te benutten moeten RunFlat banden op de juiste velg worden gemonteerd. Alleen EH2 velgen zijn hiervoor echt geschikt.

BMW en Mini gebruiken RunFlat banden als standaard uitrusting op de auto. Hierdoor wordt een reservewiel overbodig.

RunFlat banden hebben aan de zijkant een code staan waarmee wordt aangeduid dat het RunFlat banden zijn. Deze codes zijn verschillen per fabriakant: SSR (Continental), ZP (Michelin), DSST (Dunlop), ROF (GoodYear), RFT (BridgeStone), EUFORIA (Pirelli), EMT (GoodYear)

Wat is een E keurmerk

keurmerk autoband

Een E keurmerk is een keurmerk welke aangeeft dat de band voldoet aan de veiligheid en milieuregels van Europa. De E staat voor Europa. Aan de zijkant van de band moet de letter E terug te vinden zijn die het E keurmerk aantoont.

Wat is een velgrand bescherming

band met velg bescherming

Sommige autobanden hebben een verdikking van rubber nabij de rand van de velg. Deze verdikking steekt uit t.o.v. de velg. Als je langs een stoeprand schaaft dan is het de band die als eerste contact maakt met de stoep en niet de velg. Velgen kunnen hierdoor lelijk beschadigingen. Niet elke band heeft een velgrand bescherming. Banden met de code FP / FR of FSL bieden in ieder geval bescherming aan de velg.

hoogste-bedrag-voor-je-auto