Elektrificatie van wagenparken: waarom overstappen naar elektrisch rijden nu de toekomst is

Veel bedrijven zijn bezig met de transitie naar duurzame energie en een belangrijk onderdeel daarvan is de elektrificatie van het wagenpark. In 2030 moet de CO2-uitstoot in Nederland met 49% verminderd zijn volgens de klimaatdoelstellingen. De overheid voert steeds meer regelgevingen in waarmee ze bedrijven en ondernemers proberen te sturen naar emissieloos vervoer. Er zijn bijvoorbeeld al emissieloze zones in steden. Deze regelgeving kan ervoor zorgen dat je moet overstappen naar elektrisch rijden. Daarnaast kan het ook zijn dat je zelf wilt dat je bedrijf verduurzaamt vanwege de maatschappelijke verantwoordelijkheid die je voelt. De overstap maken naar elektrisch rijden is nu belangrijk.

Waarom elektrificeren

De overheid stimuleert al een aantal jaar de overstap naar elektrisch rijden. Je kunt bijvoorbeeld fiscale voordelen krijgen als je met een elektrische auto rijdt. Ook kun je als bedrijf een subsidie krijgen, de SEBA, als je een elektrische bedrijfsauto wilt aanschaffen. Deze maatregelen zullen echter de komende jaren afgebouwd worden. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk over te stappen. Bovendien heeft elektrificatie wagenpark ook andere voordelen voor je bedrijf. Duurzaam ondernemen is tegenwoordig erg belangrijk. Door je wagenpark te elektrificeren, toon je aan dat je het belangrijk vindt om duurzaam te ondernemen. 

Voordelen

Naast het verminderen van je CO2-uitstoot, kan het elektrificeren van het wagenpark ook andere voordelen hebben voor jouw bedrijf. Ten eerste heeft het elektrificeren van het wagenpark financiële voordelen. Elektrische voertuigen hebben lagere brandstofkosten en komen momenteel nog in aanmerking voor subsidies en belastingvoordelen, waardoor je geld kunt besparen. Daarnaast hebben elektrische auto’s doorgaans lagere onderhoudskosten in tegenstelling tot een auto met een verbrandingsmotor. Dit komt doordat een elektrische auto minder bewegende delen heeft en daardoor minder snel slijt. Bovendien trekt duurzaam ondernemen klanten aan. Klanten vinden duurzaam ondernemen steeds belangrijker en door het elektrificeren van het wagenpark toon je als bedrijf aan dat je dat ook belangrijk vindt. 

Uitdagingen

Er zijn echter ook uitdagingen voor het elektrificeren van een wagenpark. Een van de uitdagingen waar men vaak tegenaan loopt, is het vinden van geschikte laadinfrastructuur. Voor het elektrificeren van het wagenpark, moeten er genoeg laadpalen beschikbaar zijn. Daarnaast is ook de capaciteit van de laadpalen een uitdaging. Er moet genoeg capaciteit zijn om alle voertuigen op te laden en er moet rekening gehouden worden met de tijd van het laden. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf waar de auto’s maar kort geparkeerd staan, dan moet je sneller kunnen laden. Bovendien moet je ook uitzoeken welke elektrische auto’s voldoen aan de behoeften van het bedrijf. Bijvoorbeeld de actieradius en het laadvermogen van de auto. De overstap naar elektrisch rijden is nu erg belangrijk en in de toekomst zullen steeds meer bedrijven de overstap maken.